24-02-2013

Dele-funktionen

Delefunktionen
På nogle børn virker det skræmmende at dele .. fordi de er bange for at blive væk i fællesskabet og glemt af andre.
Det er der råd for:
Jeg passer en gruppe børn, hvor det for de fleste er en veltrænet sag at dele alt muligt .. et smil .. en krammer .. en leg .. en opgave .. æren .. alt muligt, som man kan lave sammen. 
Når jeg spørger dem hvem, der fik den gode idé, er de ærlige og fortæller, hvordan det gik til, uden nag og misundelse .. men en glæde over, at idéen opstod og så er det ligemeget hvem, der fik den .. for næste gang er det sikkert den andens tur.
Så har jeg også en håndfuld som har daglige kampe med at at finde ud af at delefunktionen er et vidunderligt redskab til stor glæde for dem selv og for deres relationer til andre mennesker.
De er for det første store pralhalse og smører tykt på, når de fortæller om bedrifter .. men ingen af dem tåler at blive overgået af en kammerat, der også får lyst til at prale. Deres ansigter går fra stort smil over egen bedrift til stor sorg over andres. Så er det dæl'me svært at være fem år.
For det andet saboterer de lege, hvor de kan se og mærke, at der er god stemning .. eller sågar lege, de selv er med i, men hvor de rangerer lavt, fordi de selv 'kun' er katten i Far-Mor-Børn-legen. Så er det også svært at være fem år.
Sidst vil jeg tilføje, at de gerne vil have adgang til meget mere end deres kammerater og har meget svært ved at få det til at passe, at de andre børn også skal tilgodeses.

Disse børn skal have hjælp i en fart, så vrede kan omdannes til glæde.
...
Når de med stor fornøjelse spiller pralhalsen ud, husker jeg at lytte til historien, være opmærksom på dele af historien, hvor jeg kan mærke, at den har stor betydning .. spørge interesseret ind bagefter og benævne den glæde, der er til stede .. både hos mig og hos barnet. Når et andet barn så får lyst til at bryste sig, bliver det ofte mødt med stor modstand og tvivl om historiens rigtighed af det første barn. Så lægger jeg en hånd på skulderen, hvisker i øret, at vi to godt kan holde ud, at den anden også er sej og lytte videre.
Bagefter siger jeg begge børns navne højt i forbindelse med den seje handling, så der er flere, der hører det. Så styrkes selvværdet og den seje handling legitimeres af, at jeg som voksen siger den højt. Delefunktionen er aktiveret og klar til brug.
...
Når katten rangerer for lavt i hierarkiet og får en ærgerlig adfærd, må den tildeles en særlig evne eller status, for det skal også være dejligt at være med i legen, selvom man 'kun' er katten. Den opgave giver jeg de øvrige børn i legen .. de kan med deres evne for at dele, få lov til at vise, hvor let det er at give en anden lov til at fylde mere. 
Når jeg har hjulpet med det gennem en periode, har de taget redskabet til sig og kommer i tanker om det selv og tager aktivt over på delefunktionen og er dermed nået til næste udviklingstrin. Jeg benævner udviklingen for børnene, så de hele tiden får sat ord på, hvor langt de er nået ved egen og fælles kraft.
...
Evnen til kun at dække egne behov og glemme andres, står i vejen for mange smile-chancer i løbet af en dag. Når et barn med sådanne udfordringer har mit fokus, finder jeg alle de muligheder, jeg ser i løbet af en dag til at trylle med forvandlingen.
Adfærden ligger dybt, hvis den har foregået længe eller altid og der må gåes kærligt til værks. Det er alt for hårdt for barnet at få skudt sin adfærd i skoene mens andre ser på .. så diskretion er fint. Jeg giver dejlige dele-opgaver til barnet og benævner handlingen, mens jeg husker at bruge ordet dele. Jeg giver barnet OG en kammerat en dele-opgave, som de kan løse sammen og smile sammen over, når jeg anerkender deres gode vilje. Når dele-funktionen er blevet aktiveret på denne måde, er det bare med at fylde på .. gøre opmærksom på, at der er brug for hjælp i garderoben over ved de yngste eller at der er noget, der skal tørres op på gulvet eller at de våde klude skal deles ud til kammeraterne eller at en har tabt en perleplade på gulvet .. gøre opmærksom på behov udenfor barnets egen krop og person. Glæden ved at dele sig med fællesskabet vil begynde at fylde og blive et eftertragtet element.
...
Den glæde skal vandes dagligt og deles mellem aktørerne i gruppen. Lad det være alles opgave at fryde sig på livet løs .. 

Hjerte